ניהול עסקי – איך לנהל עסק מהצעד הראשון

לאחר שהחלטתם לפתוח עסק (שלב א׳ – לפתוח עסק/ עוסק מורשה) מגיע שלב ב׳ – לדעת לנהל אותו. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון לסוף שנת 2022 היו בישראל 625,000 עסקים בענפים מסחר, תעשייה, שירות לציבור וחקלאות. לכל עסק חזון ייחודי משלו והם נבדלים במוצר, בשירות, במטרה ועוד. המכנה משותף לכלל העסקים הוא שעל מנת להצליח צריך לדעת כיצד מנהלים עסק. בעלי עסק צריכים לדעת כיצד לבנות אסטרטגיה, לנהל משא ומתן עם ספקים, לנהל עובדים ומלאי, לשווק ולפרסם את המוצר והשירות, לנהל את הזמן, לנהל את הכספים, ייעול עבודה ועוד התעסקויות ניהוליות, בירוקרטיות וכלכליות. אם אתם רוצים להצליח בעסק שלכם, חשוב ללמוד עוד על ניהול עסקים.

איך לנהל עסק? בסיס לקורס מנהל עסקים

שלושה בסיסים חשובים במיוחד לניהול עסק הם: ניהול פיננסי, שיווק ומכירות, ותכנון זמן ומוטיבציה. החולשה בשלושת הבסיסים הללו היא בעיה נפוצה בקרב עסקים רבים. יזמים רבים פותחים עסק ומגלים כי הידע המקצועי שגרם להם להיכנס לענף לא מספיק. עליהם למלא בצורה טובה את כל הפונקציות בעסק, והם חייבים להיות אנשי מכירות ושיווק טובים, מנהלי כספים ערניים, בשליטה מלאה על הזמן שלהם וחדורי מוטיבציה להמשיך ולגדול. התורה של ניהול עסקים נלמדת ומפותחת כבר שנים, וישנן שיטות רבות ושונות שניתן להשתמש בהן כדי לנהל עסק בצורה יעילה.

מוכנים להקפיץ את העסק שלכם? לנהל אותו במקצועיות?

קבעו שיחת ייעוץ והצטרפו לקורס הבא שילמד אתכם הכל על ניהול העסק שלכם

ניהול פיננסי – הבסיס ליציבות העסקית

בעל עסק חייב להיות מסוגל לנהל את הכספים של העסק בצורה יעילה, כדי להבטיח שיהיו מספיק כספים כדי לכסות את ההוצאות, לשלם לעובדים ולצמוח. ניהול תזרים מזומנים הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בבסיס זה. תזרים מזומנים חיובי, כלומר שהכנסות העסק יספיקו לכסות את ההוצאות שלו, הוא חיוני ליציבות העסקית. ישנן מספר שיטות לניהול תזרים מזומנים. אחת השיטות היעילות ביותר היא Cash Flow Management . שיטה זו מתמקדת בניהול התזרים המזומן של העסק, כלומר ההכנסות וההוצאות של העסק במהלך תקופה נתונה.

שיטת Cash Flow Management כוללת מספר שלבים:

1. זיהוי מקורות ההכנסות וההוצאות של העסק. בשלב זה, העסק צריך לזהות את כל ההכנסות וההוצאות שלו, כולל הכנסות עתידיות והוצאות עתידיות.

2. חישוב התזרים המזומן הצפוי של העסק. העסק צריך להעריך את התזרים המזומן הצפוי שלו על בסיס ההכנסות וההוצאות הידועות שלו.

3. ניהול התזרים המזומן בפועל של העסק.  מעקב אחר התזרים המזומן בפועל שלו, ולתכנן פעולות מתאימות כדי לוודא שהתזרים המזומן יהיה חיובי.

שיטת Cash Flow Management יכולה לעזור לעסקים להימנע מגירעונות, לשפר את נזילותם, ולשפר את יכולתם לצמוח.

1. השתמש בתוכנת ניהול כספים כדי לעקוב אחר התזרים המזומן של העסק. תוכנת ניהול כספים יכולה לעזור לעסקים לעקוב אחר התזרים המזומן בצורה קלה ויעילה.

2. ערוך תחזיות תזרים מזומנים באופן קבוע. תחזיות תזרים מזומנים יכולות לעזור לעסקים לזהות תקופות שבהן הם צפויים להיות בעלי תזרים מזומנים שלילי, ולתכנן פעולות מתאימות כדי להתמודד עם תקופות אלו.

3. בדוק את התזרים המזומן בפועל של העסק באופן קבוע. בדיקות תקופתיות של התזרים המזומן בפועל יכולות לעזור לעסקים לזהות בעיות אפשריות בתזרים המזומן, ולתכנן פעולות מתאימות כדי לפתור את הבעיות הללו.

4. תגובה לתנודות בתזרים המזומן של העסק באופן מהיר. תנודות בתזרים המזומן יכולות להוביל לבעיות פיננסיות. חשוב שהעסק יגיב לתנודות אלו באופן מהיר כדי למנוע בעיות.

שיווק ומכירות – הבסיס להשגת לקוחות ולצמיחתו של העסק.

בעל עסק חייב להבין את צרכי הלקוחות שלו, ולדעת כיצד להציע להם את המוצרים או השירותים שלו בצורה אטרקטיבית.

כדי להצליח בתחום זה עסקים צריכים להבין את שוק היעד שלהם, הצרכים והרצונות שלהם ואת המצב התחרותי. לשם כך מתבצע מחקר שיווקי. הצורך במחקר שיווקי הולך וגובר עם העלייה ברמת החיים של הצרכנים, המעבר לשיווק גלובאלי והנטייה של עסקים להסתמך על כלים תחרותיים שאינם מחיר. התפתחויות טכנולוגיות מאפשרות לבצע מחקר שיווקי מדויק ויעיל יותר. מחקר השוק מחולק ל-2 סוגי נתונים; ראשוניים ושניוניים.

נתונים ראשוניים הם נתונים שנאספו לראשונה, עבור מטרה ספציפית. הם רלוונטיים ביותר לבעיה הנחקרת, אך גם יקרים יותר לאיסוף מאשר נתונים משניים. ניתן לאסוף נתונים ראשוניים באמצעות שיטות שונות. תשאול: השאלת אנשים שאלות על הנושא הנחקרת. תצפית: צפייה באנשים או בתהליכים במהלך ההתנהגות הטבעית שלהם.ניסוי: שליטה על תנאי הניסוי כדי לבחון את ההשפעה של גורם מסוים.

נתונים שניוניים הם נתונים שנאספו למטרה אחרת, אך ניתן להשתמש בהם למטרות שיווקיות. הם זולים יותר לאיסוף מנתונים ראשוניים, אך עלולים להיות פחות רלוונטיים או עדכניים. ניתן לאתר נתונים שניוניים במספר מקורות:

חיפוש באינטרנט: ניתן להשתמש במילות חיפוש רלוונטיות כדי למצוא נתונים שניוניים באתרי אינטרנט, כגון אתרי חדשות, אתרי ממשלות ואתרי מוסדות מחקר.

מידע של חברות מחקר: חברות מחקר מקצועיות אוספות נתונים שיווקי עבור לקוחותיהן. ניתן לרכוש את המידע הזה בתשלום.

מאגרי מידע: קיימים מספר מאגרי מידע המכילים נתונים שיווקי ממקורות שונים. ניתן לגשת למאגרים אלו באמצעות ספריות או חברות מחקר.

כלי בינה מלאכותית: כלי בינה מלאכותית יכולים לאסוף ולנתח נתונים מגוונים ממקורות שונים. ניתן להשתמש בנתונים האלה למטרות שיווקיות. (למשל – מידג׳רני)

תכנון זמן ומוטיבציה – אסטרטגיה

הבסיס להצלחה של בעל העסק. בעל עסק חייב להיות מסוגל לנהל את זמנו בצורה יעילה, כדי להספיק לעשות את כל מה שצריך לעשות, ולשמור על מוטיבציה גבוהה גם בזמנים קשים. תכנון זמן ומוטיבציה קשורים לאסטרטגיית תפעול העסק.

Pivot היא שיטה לניהול עסק המשמשת לשינוי כיוון העסק או האסטרטגיה שלו. השיטה מבוססת על ההנחה שעסקים צריכים להיות גמישים ולהתאים עצמם לשינויים בשוק. השיטה פועלת כך:

1. העסק מזהה שינויים בשוק או בהתנהגות הלקוחות.

2. העסק מבצע מחקר כדי להבין את הסיבות לשינויים.

3. העסק מפתח אסטרטגיה חדשה כדי להתאים את עצמו לשינויים.

4. העסק מבצע את האסטרטגיה החדשה.

השיטה יכולה להיות יעילה לשיפור הביצועים של העסק, אך היא גם כרוכה בסיכון. שינוי כיוון יכול להיות קשה עבור עסקים, ויש סיכון שהעסק לא יצליח להצליח באסטרטגיה החדשה.

דוגמאות ל-Pivot:

חברת Netflix  החלה כחברת השכרת DVD בדואר, אך ב-2007 היא שינתה את כיוונה והפכה לחברת סטרימינג. השינוי הזה היה מוצלח מאוד, ו-Netflix הפכה לאחת מחברות המדיה הדיגיטלית הגדולות בעולם.

חברת Amazon  החלה כחנות ספרים מקוונת, אך היא התרחבה עם השנים למגוון רחב של מוצרים ושירותים. השינוי הזה היה מוצלח מאוד והיא הפכה לאחת החברות הגדולות בעולם.

בית הספר י.ז.מ ליזמות עסקית מציע מגוון קורסים לבעלי עסקים, וליווי אישי לעסק שלכם

נדל”ן? מסעדנות? מכירות? שיווק? התייעצו איתנו על הקורס שיתאים לכם

שיטות נוספות בתחום ניהול עסקים:

Lean Manufacturing:  שיטה לייצור יעיל המבוססת על ניהול מלאי נמוך, זיהוי וחיסול בזבוזים, ושיתוף פעולה בין צוותים שונים בעסק.

Six Sigma:  שיטה לשיפור איכות המוצרים והשירותים של העסק באמצעות מניעת טעויות.

Total Quality Management (TQM):  שיטה לשיפור איכות המוצרים והשירותים של העסק באמצעות מעורבות של כל העובדים בעסק.

Business Process Reengineering (BPR):  שיטה לשיפור תהליכי העבודה של העסק באמצעות הפחתת משימות מיותרות, שיפור זרימת המידע, ושינוי המבנה הארגוני.

Business Process Management (BPM):  שיטה לניהול תהליכי העבודה של העסק באמצעות זיהוי, תכנון, ביצוע, מדידה, בקרה, ושיפור של התהליכים.

קראו גם:

Skip to content